Invloed van leraren op het keuzeproces van jongeren voor (bèta)techniek

Invloed van leraren op het keuzeproces van jongeren voor (bèta)techniek

Jongeren maken op verschillende momenten in hun onderwijscarrière cruciale keuzes voor een richting of sector waarin ze verder willen leren. Het gaat dan bijvoorbeeld om de profielkeuze die in het tweede (vmbo) of derde (havo en vwo) jaar wordt gemaakt en de keuze voor een vervolgopleiding na de middelbare school. Het vormen van interesse voor een bepaalde richting is echter een langdurig proces, dat reeds op jonge leeftijd start.

Zowel bij dit meer langdurige proces als de formele keuzemomenten speelt de omgeving een belangrijke rol. Ouders, vrienden, maar ook leraren, kunnen het keuzeproces van jongeren beïnvloeden. Een leraar kan bijvoorbeeld als rolmodel fungeren en enthousiasme voor zijn of haar vak overbrengen, maar ook negatieve stereotypen bevestigen.

In dit literatuuronderzoek wordt systematisch vastgesteld wat er bekend is over de rol van leerkrachten en docenten in het keuzeproces. Ondanks het gunstige arbeidsmarktperspectief, kiezen relatief weinig leerlingen voor een technische of bèta-richting. De invloed van leerkrachten op de keuze van jongeren voor (bèta)techniek staat daarom centraal in het onderzoek.

Download

Details

Publicatiedatum: 
April 2019
Auteurs:
Opdrachtgever: 
TechniekTalent.nu
In samenwerking met: 

Expertise

Contact

OVER SEOR

SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. SEOR voert sociaal-economisch onderzoek uit voor nationale, regionale en lokale overheden, de Europese Commissie, sectororganisaties en private partijen op het gebied van arbeid, sociale zekerheid, onderwijs, innovatie, regulering en ondernemerschap.

CONTACT

  • Adres:
  • Rotterdam Science Tower
    Marconistraat 16, 6e etage
    3029 AK Rotterdam
  • Telefoon:
    +31 (0)10 302 0500

    E-mail:
    seor-secr@seor.eur.nl

NIEUWSBRIEF

Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!