Gepubliceerd op:3 november 2025
Wat is het bereik van de SLIM-regeling, en wat zijn de effecten ervan?
De SLIM-regeling is een subsidieregeling van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid waarin subsidie beschikbaar wordt gesteld voor initiatieven gericht op het stimuleren van leren en ontwikkelen in het mkb. Doel van de regeling is dat bedrijven meer investeren in een cultuur waar het ‘up to date’ houden van vakkennis en vaardigheden vanzelfsprekend is. De regeling liep van 2020 tot 2024 en heeft in 2025 in een nieuwe vorm een doorstart gemaakt. De monitor en evaluatie van de SLIM-regeling is uitgevoerd door SEOR en Ockham IPS en betreft de periode 2020-2024. In totaal zijn er in deze periode vier rapporten opgeleverd.
De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat de SLIM-regeling doeltreffend is. Het aantal aanvragen overschreed elk jaar ruimschoots het beschikbare budget en de beoogde effecten worden grotendeels behaald. Op veel aspecten rondom leren en ontwikkelen zien we, ten opzichte van een vergelijkbare controlegroep, positieve ontwikkelingen:
- Duidelijkere strategie op het gebied van leren en ontwikkelen bij bedrijven.
- Meer inzicht in benodigde competenties binnen het bedrijf en de wensen en ambities van medewerkers.
- Betere samenwerking tussen medewerkers onderling en met leidinggevenden.
- Directe boost in investering van zowel tijd als middelen besteed aan leren en ontwikkelen, en meer medewerkers nemen deel aan leer- en ontwikkelactiviteiten.
Het onderzoek signaleert ook een aantal verbeterpunten, waarvan een deel ook in de nieuwe regeling is opgepakt:
- De doorlooptijd van projecten is vaak te kort is om de resultaten goed in de organisatie te verankeren.
- Gelieerd hieraan zien we dat het bedrijfseconomische perspectief bij bedrijven vaak leidend is om met de leercultuur aan de slag te gaan. Dit is niet verwonderlijk omdat de regeling is ingestoken op werkgevers, maar dit versterkt wel de noodzaak om voldoende aandacht voor de langere termijn borging te hebben.
- De grote rol van subsidieadviseurs en scherpe afbakening van activiteiten leiden tot standaardisatie van de activiteiten en minder aandacht voor stimuleren van informeel leren op de werkvloer.
Auteurs
In samenwerking met: Ockam|IPS
Opdrachtgever: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid



