Gepubliceerd op: juli 2024
De tweede tussenrapportage van de beleidsevaluatie van de STAP-regeling gaat nader in op de resultaten en de effectiviteit van de regeling. In het kader van de evaluatie zijn verschillende onderzoeksactiviteiten uitgevoerd: 1 analyse deelnemersgegevens van UWV en DUO; 2 analyse prijsontwikkeling van STAP-opleidingen en cursussen; 3 analyses op CBS-microdata; 4 enquêtes onder deelnemers en scholingsaanbieders; en 5 interviews met betrokkenen van SZW/UVB UWV en DUO ketenpartners en andere scholingsregelingen. In 2025 wordt de eindrapportage opgeleverd met een eindoordeel over de effectiviteit van de STAP-regeling.
Wat ging er goed?
- Ketenpartners kijken over het algemeen positief terug op het bereik van de STAP-regeling.
- De STAP-regeling weet andere groepen deelnemers te bereiken in vergelijken met reguliere LLO-deelname.
- De grote meerderheid van STAP-gebruikers toont zich tevreden over de STAP-regeling en gevolgde scholing.
- Het scholingsaanbod is deels aangepast aan de regeling en wensen van volwassenen en LLO.
- Het effect van het STAP-budget op deelname aan scholing is vergelijkbaar met het effect van de fiscale aftrek scholingsuitgaven; lichte positieve effecten van STAP voor specifieke doelgroepen in het geval van non-formele scholing.
- Positieve gepercipieerde arbeidsmarkteffecten voor STAP-deelnemers.
- Werkelijke arbeidsmarkteffecten voor STAP-deelnemers zonder baan.
- Een substantieel deel van de scholing zou zonder STAP geen doorgang vinden wel heeft door STAP enige substitutie van investeringen in scholing door bedrijven plaatsgevonden.
- De meeste opleiders hebben de prijzen van STAP-opleidingen niet extra verhoogd enkele grotere aanbieders van opleidingen hebben dit wel gedaan.
- Met de STAP-regeling is er een infrastructuur opgebouwd waar toekomstige publieke budgetten voor LLO gebruiken van kunnen maken.
Wat kan beter?
- Het STAP-budget was niet toereikend om aan de vraag te voldoen.
- In de hele maatschappelijke discussie over STAP was kwaliteit en arbeidsmarktrelevantie van het ruime aanbod een cruciaal element.
- Opleiders beoordelen de administratieve lasten voor de STAP-regeling als hoog.
- Er was een beperkte link tussen STAP-scholingsregeling en STAP-ontwikkeladvies.
Zie voor de gehele tussenrapportage: Tussenrapport Evaluatie en monitoring STAP-regeling