Gepubliceerd op:16 december 2025

Erasmus+ is een programma van de Europese Unie dat zich richt op onderwijs en training, jeugd en sport. Afgelopen jaar is dit programma in het hoger onderwijs in twee delen onderzocht. SEOR voerde het tweede deel van de evaluatie uit, die zich met name richtte op de horizontale prioriteiten (inclusie, digitalisering, participatie, duurzaamheid) en op een aantal wensen en accenten vanuit het sectorteam Hoger Onderwijs.

In de evaluatie is onder andere gekeken naar registratiedata over het type deelnemers aan het programma, zijn enquêtes uitgevoerd onder met name Erasmus+ coördinatoren bij hoger onderwijsinstellingen en gesprekken gevoerd met coördinatoren van centrale acties en strategische partnerschappen.

De evaluatie laat zien dat het voor instellingen vaak lastig om in te schatten hoeveel Erasmus+ op instellingsniveau toevoegt aan de genoemde thema’s als inclusie, digitalisering, participatie en duurzaamheid. Dit komt omdat op deze thema’s vaak al beleid aanwezig is op instellingen, en Erasmus+ hier maar een klein onderdeel van is. Wel is te zien dat het gebruik van specifieke instrumenten gericht op inclusie en digitalisering (inclusie top-ups en Blended Intensive Programmes) zijn toegenomen, en dat de implementatie van de inclusie top-up op een aantal punten is verbeterd ten opzichte van de vorige meting.

Verder laat het onderzoek zien dat centrale acties belangrijk zijn om internationalisering van instellingen te bevorderen, en dat het Nationaal agentschap hier vooral een rol heeft bij de bekendheid van dit type acties. Ook strategische partnerschappen dragen duidelijke bij aan het vergroten van het internationale netwerk, en de persoonlijke ontwikkeling van deelnemende partners. Wel is de lange termijn impact van strategische partnerschappen wat onduidelijk, met name omdat dit vaak niet meer gemonitord wordt als de projectperiode voorbij is.

Auteurs

 

Opdrachtgever: Nuffic