Gepubliceerd op:4 november 2025
In hoeverre was de oprichting van de Europese Arbeidsautoriteit (ELA) succesvol en waarom? Hoe maakte ELA een verschil en voor wie? Is ELA nog steeds relevant?
Deze evaluatie was gericht op een tweeledig, onderling verbonden doel, namelijk het beoordelen van i) relevantie, doeltreffendheid, efficiëntie, coherentie en toegevoegde waarde voor de EU van de Europese Arbeidsautoriteit (ELA) en ii) de organisatiestructuur, governance, middelen, werkwijzen, en instrumenten van de ELA, en hoe dit haar prestaties heeft beïnvloed. De reikwijdte van de studie bestreek de volledige opstartfase van de Autoriteit, vanaf de oprichting (2019) tot en met het tweede kwartaal 2023 en het volledige thematische en geografische mandaat van ELA, inclusief haar rol bij de aanpak van sectoroverschrijdende thema’s. SEOR heeft deze studie samen uitgevoerd met Ramboll Management Consulting, IKEI en CASE.
SEOR heeft zich vooral gericht op de efficiëntie. Het meten van de kosteneffectiviteit van ELA werd bemoeilijkt doordat er gedurende het grootste deel van de evaluatieperiode geen duidelijke strategie bestond voor het meten van Key Performance Indicators (KPI’s). Hierdoor was het in de evaluatie niet goed mogelijk om kwantitatieve resultaten en kosten tegen elkaar af te zetten en te vergelijken met andere soortgelijke instanties. De kosteneffectiviteit is daarom in kaart gebracht aan de hand van inschattingen van stakeholders, en op basis van de benutting door ELA van de beschikbare middelen. Stakeholders waren over het algemeen redelijk positief over de kosteneffectiviteit van ELA. ELA had echter behoorlijke opstartproblemen, mede ook door de coronacrisis, waardoor voor een aantal taken het beschikbare budget lang niet volledig werd benut. Daarbij komt dat de organisatie moeite had en heeft om de benodigde arbeidsplaatsen in te vullen, en dat er veel gebruik wordt gemaakt van externe inhuur. Ook in de interviews met belangrijke stakeholders werden vraagtekens geplaatst bij de efficiëntie van de organisatiestructuur. Bij een aantal taken van ELA was er een duidelijk gebrek aan resultaten. Meest in het oog springende voorbeeld hiervan was de mediatie-taak van ELA, waarbij de organisatie als een tussenpersoon kan fungeren bij arbeidsrechtelijke conflicten tussen landen, wat tot nu toe niet van de grond is gekomen. Andere taken zoals het faciliteren van gezamenlijke inspecties lijken juist goede resultaten te behalen, waarbij er steeds meer gebruik wordt gemaakt van dit type inspecties wat leidt tot synergievoordelen en daardoor lagere kosten voor lidstaten.
Auteurs
In samenwerking met: Ramboll Management Consulting, IKEI, CASE
Opdrachtgever: EUROPEAN COMMISSION



